WHERE DOGS RUN: KEROSENE CHRONICLES. FUNGUS

WHERE DOGS RUN: KEROSENE CHRONICLES. FUNGUS

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 17. april ― ‘Kerosene fungus’ je tehnofilni organizem, ki živi v rezervoarjih za gorivo in uporablja posledice antropocena kot svojo evolucijsko prednost. Med presnovo gliva spreminja vonj goriva, v katerem se je naselila, kar je izhodišče za modeliranje kemijske komunikacije med bio- in kibernetskimi organizmi. Roboti z živim organizmom uporabljajo vonj, da se med seboj najdejo in gradijo odnose na podlagi podatkov o počutju glive v njih. Kerosene Fungus lives in fuel tanks and feeds on kerosene and diesel. Successfully and abundantly reproducing fungus can lead to the airplane malfunction causing it to crush; it is also able to cause serious damage of the oil infrastructure. Ascomycetae Amorphotheca resinae Parbery (1969) grows on substrates rich in hydrocarbons (creosote, oil, kerosene). In 1960s it was considered one of the most prevalent species feeding on fuel. The fungus turned out to be not only accompanying humans throughout our technological revolutions, but being heavily invested in them, since its evolutionary strategy is based on using the consequences of the anthropocene as an advantage over other bio-agents. During the course of its metabolism the fungus changes smell of the fuel in which it has settled. For us this effect became a starting point for modelling the situation, in which chemical interaction of the fungus and machine creates an opportunity for establishing chemical communication between robots. In this case the kerosine is not only used as a nutritional source for fungus, but also as an additional fuel source for the machine. Each of the four robots is equipped with kerosine tank containing kerosine fungus. The tank’s data (PH-meters, gas analysis, kerosene level) affects robot’s choice of strategy and mode of communication it selects for interacting with others in the group. The modes are: 1. kerosine preservation (escape), active search for fresh kerosine (hunt), 2. exploration (promenade), 3. kerosine excess (altruism), 4. passive wait for changes
SKUPINSKA RAZSTAVA: NARAVA OSEBNO / NATURE IN PERSON

SKUPINSKA RAZSTAVA: NARAVA OSEBNO / NATURE IN PERSON

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 11. april ― Jernej Forbici, Anja Jerčič Jakob, Mateja Kavčič, Tina Konec, Nina Koželj, Gregor Radonjič, Tilyen Mucik, Plateauresidue Kaj mi narava daje osebno? Narava je vse, daje življenje in ga tudi vzame. Podarila nam je prostor za pripovedovanje lastnih zgodb in ljubezni do nje. Narava nima možnosti izraziti, kaj čuti in kaj točno je, a vendar na vsem in na vsakem pusti svoj pečat. Največkrat je odrinjena na stran, človeštvo si že od nekdaj prizadeva izkoristiti moč narave, včasih jo tudi izbrisati, vendar Mati narava nikoli ne preneha s svojo borbo, da se vrne v zavest ljudi. Uvodne misli bi lahko brez težav povezali s pojmom umetnosti. Umetnost je vse, kar nas obdaja, je življenje in velikokrat imitacija narave. Umetniki tako odražajo čas, v katerem živimo, pravzaprav je njihova dolžnost, da izražajo lepoto okrog nas, sporočajo, za kaj se zavzemajo, koga so pripravljeni zaščititi in kje so napake v naši družbi. V zadnjem času so umetniki zavzeli položaj aktivistov narave, ki se s subtilnim izrazom borijo, da narave ne bi popolnoma izbrisali iz našega zavedanja. Tokrat bomo dali umetnikom besedo, da sporočijo svoje misli in občutke o naravi ter naši prihodnosti. Izražanje sebe v povezavi z naravo je več kot umetnost, je del življenja in našega poslanstva, saj dokler se borimo za boljšo prihodnost, smo dovzetni za spremembe. Poslušajmo subtilno moč umetnosti, ki poskuša vnesti zavedanje ponovnega spoštovanja narave. Zdaj je čas, da nekaj spremenimo. Mati narava nas navdihuje, fascinira in ves čas poskrbi, da smo navdušeni nad njeno lepoto. Pri oblikovanju kuratorske razstave izhajam iz različnih umetniških praks, ki izhajajo iz vtisov narave ter nam na subtilen način sporočajo o okoljski problematiki. Izbor umetnikov prikazuje različnost umetniških izrazov, kako gledalca premakniti in ga spodbuditi k razmišljanju o prihodnosti našega planeta. Pri izboru sem iskala raznolike umetniške pristope in inovativnost izražanja. Nekateri uporabljajo naravne materiale, iz katerih ustv
ALEKSANDRA VAJD IN ANETTA MONA CHISA: FOSILNO SONCE / TAR STAR

ALEKSANDRA VAJD IN ANETTA MONA CHISA: FOSILNO SONCE / TAR STAR

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 2. april ― Medijske tehnologije in kultura so ključno povezane z geologijo in ekologijo Zemlje, od surovin in energetskih virov, potrebnih za nastanek in delovanje naših naprav, do okoljskih posledic njihove proizvodnje in uporabe. Pozornost do materialnosti tehnologij, ki seže onkraj razumevanja medijev kot zgolj kulturnih artefaktov, omogoči, da tudi na fotografsko prakso pogledamo v razširjenem, planetarnem kontekstu. Fosilno sonce fotografijo razpre kot »več kot človeški« proces, vpet v materialne transformacije, ki segajo daleč v preteklost in prihodnost, onkraj naše prisotnosti na planetu. Rdeča nit razstavne instalacije so prepleti kablovja, kakršne najdemo v mrežah globalne komunikacije in energijske distribucije. Vijejo se skozi strop, lezejo iz tal, vse do video podob na ekranih, ki jih napajajo. Tvorijo tri večja vozlišča, ki se prek različnih materialnih, formalnih in simbolnih asociacij ukvarjajo z vlogo sonca v procesih, ki zaznamujejo fotografijo v njenih analognih in digitalnih manifestacijah. Eno od teh vozlišč predstavlja kompozicija ekranov, ki oddaja umetno »naravno belo« svetlobo in nizko, pulzirajoče brnenje – zvočno reprezentacijo solarne aktivnosti. Ekrani so delno premazani s črno katranu podobno snovjo, mešanico bitumna, vazelina in sivkinega olja, kakršna je bila uporabljena v heliografiji (iz grščine helios kot sonce, in graphê kot pisanje ali risanje), tehniki z začetka 19. stoletja, ki je izkoristila svetlobno občutljivost bitumna in fiksirala podobo iz camere obscure ter tako porodila prvo znano fotografijo. Sončna svetloba ima moč, da povzroči kemične spremembe na površini in pusti trajno sled, zato so fotografije včasih občudovali kot »sončne risbe«, ustvarjene z »roko narave«, ki ji je bil človek samo pomočnik. V tem smislu lahko fotografijo razumemo kot nadaljevanje starodavnih procesov vtiskovanja prek interakcij svetlobe s snovmi – beljenje tkanin in rjavenje kože na soncu, ter tudi fosilizacije. Z bitumnom premazani ekrani sestavijo črn kr
JIRI BEZLAJ: V RAVNOTEŽJIH / KIPI

JIRI BEZLAJ: V RAVNOTEŽJIH / KIPI

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 25. marec ― Z izvirnim pristopom, svojevrstno izraznostjo in izbiro različnih materialov, je močno zaznamoval različna časovna obdobja na področju kiparstva. Sprva je ustvarjal skulpture organskih in totemskih oblik v glini, lesu in bakru. Pozneje se je zlasti s skulpturami v teracu približal minimalizmu. Od leta 1978 dalje je bila njegova raziskovalna pot usmerjena k bolj simbolnemu in alegoričnemu odnosu do materiala, zlasti k ustvarjanju iz kamna. V zadnjem obdobju, se z izbiro drugih materialov, na novo izrazi v ustvarjanju kipov iz papirja, lesa in železa. V duhovnih in telesnih ravnotežjih Razstavljene umetnine v Bežigrajski galeriji 1 so nastale od leta 2022 do začetka leta 2025. Ženske figure so ustvarjene v tehniki kaširanega papirja (papier-mâché) z lesenimi podstavki iz lesa. Geometrični podstavki so že sami po sebi umetnine. Z njimi figuralne kompozicije postavlja v različne kompozicije ene ali dveh ženskih figur. Postavlja jih v telesne položaje, ki so nenavadni, vendar mogoči. Stojijo na piedestálih končnih uravnovešenih izkustev, ki še poudarjajo njihovo premagovanje fizikalnih zakonitosti. Pomenijo tudi bivanje v brezčasju in čas resničnega lebdenja pred zavestnim in resničnim poletom v drugačni in drugi dimenziji. V njih se nahajajo in bivajo ženske (figure) v neskončnih in raznovrstnih položajih, v katerih premagujejo fizikalno težnost. Prav to dosegajo v stanju duhovne umirjenosti. Izrazi na njihovih obrazih ponazarjajo zadovoljstvo in srečnost. S tem nas tudi selijo v čas njihovega miru in umirjenosti. Čas njihovih stanj je zaustavljen v enem samem položaju. Za vedno. In vendar v videzu trajnega giba in gibanja. Z njimi potujemo v vse dimenzije izkustev in čutenj, ki so na videz nemogoča. Smo na poti v njihovo uresničitev. Miloš Bašin Recognisable for his unique expressiveness, original approach and choice of different materials, he has strongly influenced different time periods in sculpture.Initially, he created sculptures of organic and totemlike forms in
MIRSAD BEGIĆ: SLIKE

MIRSAD BEGIĆ: SLIKE

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 17. marec ― Ogromen opus Mirsada Begića zajema plastike malih dimenzij, javne spomenike in risbe. Ravno Begićeve risbe pa so tisti del njegovega opusa, ki je najbolj obsežen, a širšemu občinstvu hkrati tudi najmanj znan. Begić je doslej razstavljal zelo redko, največjo razstavo njegovih risb so mu pripravili leta 2003 v Obalnih galerijah Piran, kjer je ob tej priložnosti izšel tudi obsežen katalog s spremnim esejem Andreja Medveda. Pri njegovih risbah gre za krokije, skice, pripravljalne in samostojne risbe in kolaže, ki jih je umetnik tako rekoč obsesivno ustvarjal vzporedno ob svojih kiparskih delih. Po formatu so te risbe zelo različnih dimenzij: od miniaturnih pa vse do monumentalnih formatov. Za razliko od javnih plastik in portretov, ki so nastajali bolj ali manj po naročilu, so Begićeve risbe nastajale predvsem iz neke notranje nuje, kar je tudi eden izmed glavnih razlogov, zaradi katerega njegove risbe ohranjajo prvinsko neposrednost. Te umetniške neposrednosti ne skali niti spoznanje, da umetnik riše pravzaprav več, kot kipari, saj je ravno risba tisti medij, s katerim se zanj začne in sklene vsak posamični dan. Hkrati pa risba predstavlja izraz njegovih vsakodnevnih zaznamkov in artikulacij, ki jih umetnik intuitivno zasluti v specifičnih koordinatah, v katerih za en sam mimobežen in težko ulovljiv trenutek sovpadeta sedanjost in preteklost, tostransko in onostransko. Risbe, ki so se od Begićevih študijskih let naprej množile v njegovem ateljeju, je umetnik konec leta 2023 in na začetku leta 2024 spremenil v tisto, čemur sam reče slike. S tem ko so risbe postale slike, bi jih v bistvu morali označevati dve letnici nastanka, prva je letnica nastanka risbe, druga pa letnica umetnikove preobrazbe risbe v sliko. Begić je risbe kaširal na skrbno izbrana platna, jih z ročnimi intervencijami poenotil ter jih tako zlil z novim nosilcem. Platna, na katera so risbe kaširane, tako dobijo funkcijo paspartuja, umetnik pa s hitrimi potezami združi in zlepi robove risbe z nosilcem.
SUZANA BRBOROVIĆ IN MITJA FICKO: FINE TUNING

SUZANA BRBOROVIĆ IN MITJA FICKO: FINE TUNING

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 10. marec ― Svoj pristop in odnos do slikanja bi lahko primerjal z avanturističnim potovanjem. Znana sta mi okvirna smer potovanja in katera sredstva vzamem s seboj. Vse drugo se zgodi na poti in sproti. Gre za prepustitev toku potovanja in bolj ko se spuščajo cilji, namere in pričakovanja, več presenečenj in iznajdb se lahko zgodi na poti (na sliki). Slikanje ima dosti opravka s telesom. Ne samo s fizičnim, grobo snovnim telesom, ki vodi čopič in dela poteze, ampak tudi s finosnovnim telesom, katerega del so tudi kvalitete občutenja. Prek kvalitet lastnega občutenja se lahko potopimo v polje bivanja. Med značilnostmi mojega telesnega občutenja bivanja so živo zgoščeno, kondenzirano energetsko udobje, nenehno polzenje, premikanje, celo brezmejno letenje. Dobro občutenje lastnega bivanja je notranja brezmejna kvaliteta. Ohranjata in poglabljata pa ga usmerjena pozornost, mehkoba in nenavezanost. Proces svojega dela bi lahko poimenoval tudi fluidna navigacija, kjer cilj ni končni objekt, ki ga je potrebno uresničiti, temveč izhodiščna točka poti, po kateri polzim, drsim z vsemi viri zaznavanja. Fine tuning = proces, rahločutno uglaševanje kakovosti in usklajevanja z materialnostjo poti. Mitja Ficko V svojem delu se osredotočam na bivanjsko tematiko, predvsem na razmerje med organskim obstojem in strukturo različnih sistemov okrog nas. Polje raziskovanja kompleksnosti naše eksistence se kaže v večplastnem ustvarjalnem procesu, kjer se barva postopoma nalaga s pomočjo slikarskih tehnik, ki se med seboj prepletajo in s katerimi na sliki pride do izraza odnos med gesto in linearno risbo. Nasproten proces se kaže v kolažih, kjer je med plastmi različnih materialov in barve možno zaznati prostor med njimi in posledično njihove sence. Tematsko se kolaži in slike dopolnjujejo, a vendar kažejo drugačen odnos do prostora. Medtem ko pri slikah velikokrat nalagam in s pomočjo lepilnih trakov odvzemam plasti barve, jih pri kolažih nalagam in jim šele z dviganjem od površine dam končno kompozi
LUKA ŠIROK: SHAPING CHANGES

LUKA ŠIROK: SHAPING CHANGES

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 5. marec ― Shaping Change je razstava, ki raziskuje odnos do neprestane spreminjajoče se okolice. Naslov nakazuje tako vpliv in moč okolja kot aktivni potencial posameznika za sooblikovanje sprememb. Večina predstavljanjih del na razstavi je nastajala v času kolektivnega pretresa in radikalnih socialnih sprememb, to je v času pandemije, ki je predstavljala tako družbeno osamo kot pretres preskrbovalnih verig. Sočasno pa dela prikazujejo razvoj in spremembo umetniške prakse, ki je bila pogojena z razpoložljivostjo umetniških materialov. Luka Širok slika ekspresivno in svoje cikle ustvarja v skladu s trenutnim počutjem, vseeno pa v svojem procesu pušča prostor za eksperimentiranje in raziskovanje lastne ekspresije. To se kaže v postopnem grajenju dela skozi daljše časovno obdobje. Vsak cikel tako predstavlja zaokroženo celostno introspekcijo v posamično temo ali občutek. Serija Safari (2020), kamor spadajo dela Robocop in lunar park, Finding shoe, Monster behind the mask in What can I say to someone who isn't wearing a mask, predstavlja zametek nadaljnje umetniške usmeritve. Avtor je v času pandemije takrat težko dostopno slikarsko platno zamenjal za plošče PVC in tako ustvaril dela večjih formatov. Na podobah zasledimo veliko mero abstrakcije, iz katerih postopoma izhajajo prepoznavne podobe. Te se v izrazito ekspresivnem stilu zlivajo z ozadjem in ustvarjajo ritmično, skorajda geometrično likovno polje. Prepoznamo lahko tudi maske in druge elemente, ki so zaznamovali čas nastajanja. Sorodno slikarskim delom nastajajo kiparska dela, ki skozi posamične najdene predmete ustvarjajo novo formo, ki v svojem vrtincu ustvarijo nov ekspresiven objekt specifične pomenskosti, prepojene z osebnimi zgodbami. Razvoj in preobrazba slikarske izraznosti, ki je nakazana v seriji Safari, se dovrši v delu Družinski krog, zaključenem konec leta 2024, ki že poznano abstrakcijo ter kasnejšo figuraliko zelo pomensko in premišljeno vključi v kompozicijo. To delo predstavlja novo obdobje, kjer se v osp
LUKA ŠIROK: SHAPING CHANGES

LUKA ŠIROK: SHAPING CHANGES

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 5. marec ― Shaping Change je razstava, ki raziskuje odnos do neprestane spreminjajoče se okolice. Naslov nakazuje tako vpliv in moč okolja kot aktivni potencial posameznika za sooblikovanje sprememb. Večina predstavljanjih del na razstavi je nastajala v času kolektivnega pretresa in radikalnih socialnih sprememb, to je v času pandemije, ki je predstavljala tako družbeno osamo kot pretres preskrbovalnih verig. Sočasno pa dela prikazujejo razvoj in spremembo umetniške prakse, ki je bila pogojena z razpoložljivostjo umetniških materialov. Luka Širok slika ekspresivno in svoje cikle ustvarja v skladu s trenutnim počutjem, vseeno pa v svojem procesu pušča prostor za eksperimentiranje in raziskovanje lastne ekspresije. To se kaže v postopnem grajenju dela skozi daljše časovno obdobje. Vsak cikel tako predstavlja zaokroženo celostno introspekcijo v posamično temo ali občutek. Serija Safari (2020), kamor spadajo dela Robocop in lunar park, Finding shoe, Monster behind the mask in What can I say to someone who isn't wearing a mask, predstavlja zametek nadaljnje umetniške usmeritve. Avtor je v času pandemije takrat težko dostopno slikarsko platno zamenjal za plošče PVC in tako ustvaril dela večjih formatov. Na podobah zasledimo veliko mero abstrakcije, iz katerih postopoma izhajajo prepoznavne podobe. Te se v izrazito ekspresivnem stilu zlivajo z ozadjem in ustvarjajo ritmično, skorajda geometrično likovno polje. Prepoznamo lahko tudi maske in druge elemente, ki so zaznamovali čas nastajanja. Sorodno slikarskim delom nastajajo kiparska dela, ki skozi posamične najdene predmete ustvarjajo novo formo, ki v svojem vrtincu ustvarijo nov ekspresiven objekt specifične pomenskosti, prepojene z osebnimi zgodbami. Razvoj in preobrazba slikarske izraznosti, ki je nakazana v seriji Safari, se dovrši v delu Družinski krog, zaključenem konec leta 2024, ki že poznano abstrakcijo ter kasnejšo figuraliko zelo pomensko in premišljeno vključi v kompozicijo. To delo predstavlja novo obdobje, kjer se v osp
MIRKO RAJNAR: KOPRENA SVETLOBE IN BARV

MIRKO RAJNAR: KOPRENA SVETLOBE IN BARV

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 1. marec ― Razstava akademskega slikarja Mirka Rajnarja povzema bistvo njegovega umetniškega creda. Slikarski opus tega znanega prekmurskega ustvarjalca je namreč od konca devetdesetih let prejšnjega stoletja, ko se je odmaknil od svoje precej temačne, z ekspresionizmom prežete figuralike, zelo konsistenten in usmerjen v lirično abstrakcijo, kjer prevladujeta mehkoba barv in svetlobe. Subtilni barvni nanosi ter svetlobni pojavi so zadnjih 25 let ključni formalni gradniki njegovih oljnih platen, s katerimi nam virtuozno približa spokojno vzdušje minimalističnih, zenovsko izpraznjenih pokrajin ter gledalce povabi h kontemplaciji in doživljanju lepote v drobnih, a pomensko bogatih trenutkih. Irma Brodnjak Firbas kustosinja
ANDREJ TROBENTAR: MED NEBOM IN ZEMLJO

ANDREJ TROBENTAR: MED NEBOM IN ZEMLJO

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 26. februar ― Andrej Trobentar ima lastno umetniško poslanstvo. Odkrivanje resnice sveta, odkrivanje resnice stvarstva, odkrivanje resnice sebe. Vse to skozi podobe. Andrej Trobentar je tudi glasbenik, vendar primarno slikar. Trobentar se je v svoji karieri slikarsko preizkušal v različnih slogovnih načinih in izvedbenih manirah, uveljavljeno prepoznavnost pa je dosegel v podobah, ki bi jih uvrstili v polje »abstraktne koloristične metafizike«. S to znanstveno precej neopredeljeno terminologijo bi morda zajeli najobčutljivejši delec umetnikove izpovedi, saj se le ta naslanja na racionalno zgradbo kot je geometrija (strukturni vzorec) a hkrati vzporedno sprošča v emotivno, nerazumsko (nadrazumsko) sfero. Vsekakor je Trobentar v doslednem likovnem delovanju lastno izpolnjeno izrazno moč ujel prav v nefiguralni, fabulativno neopredeljivi, poudarjeno agresivno »barvno napeti« podobi. Abstraktni kolorizem je zelo široko razprta struja likovnosti, ki omogoča brezmejnost izrazne sugestivnosti in izpovednosti. Gotovo pa je pri tem najpomembnejša forma, ki se opira na osnovne elemente vizualnega govora. Barva, ki se v medsebojnih razmerjih na poseben način razvije v urejeno kompozicijo, postane obsežno pripovedna. Sugestivnost slik Andreja Trobentarja temelji predvsem na učinku slednjega. Avtor tu ambiciozno izrablja kompozicijsko skladnjo, ki nastaja na podlagi posebne ritmične postavitve črtno-barvnih elementov v slikovno polje. Ubrano zastavljen in uravnotežen dinamični kompleks barvnih ploskev in linij se zbira v nekakšno optično ogrodje, ki na simbolni ravni preko asociacij ustvarja sporočilnost. V izvedbi abstraktnega slikovnega ekrana je avtorjevo dejanje navidezno povsem stihijsko, izpeljano naključno z vehementno gestualnim nanosom barve. Instinktivno čustveni odziv je sicer pomemben, vendar slikar le navidezno povsem spontano gradi podobo. Ustvarjalčeva vehementnost ni povsem prosta vezi razuma. Avtor premišljeno modulira slikovno okolje, kajti tudi abstraktna podoba mora zagoto
TOMAŽ FURLAN: MATI VSEH BOJEV

TOMAŽ FURLAN: MATI VSEH BOJEV

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 20. februar ― Razstava zajema obdobje od začetka njegovega ustvarjanja leta 2000 pa vse do danes, vključuje pa tudi umetnikovo najnovejšo produkcijo, izvedeno prav za razstavo v Mestni galeriji Ljubljana. Furlan se je v preteklih dveh desetletjih uveljavil v slovenskem in mednarodnem umetniškem prostoru kot avtor t. i. ciničnih strojev, objektov, video del ter performansov, prežetih z družbeno kritičnimi vsebinami in ironičnim humorjem. V svojih delih se že od vsega začetka osredotoča na problematiko človeškega dela v dobi avtomatizacije in robotizacije, ko postaja človek tudi sam vse bolj podoben stroju. Obravnava vedenjske vzorce človeka v kontekstu njegove ujetosti v vsakodnevno rutino in načenja vprašanja o problemu repetitivnih in nesmiselnih opravil ter o vlogi posameznikovega telesa v sodobni družbi. Uprizarja in komentira tudi različna druga patološka družbena stanja. Razstava bo zajela ključne avtorjeve ustvarjalne faze, med drugimi bo predstavljen tudi eden njegovih najbolj znamenitih in uspešnih večletnih projektov, in sicer serija Wear, ki je nastajala od leta 2005 do leta 2015 in je satira na temo izkoriščanja delavca v dobi neo-liberalnega kapitalizma. Postavitev zajema različna avtorjeva ustvarjalna področja, od razširjenega polja skulpture, kinetičnih objektov, instalacij do videa, performansa in knjige umetnika. The exhibition encompass the period from the beginning of his artistic career in the year 2000 to the present day, including the Furlan’s latest production created specifically for the exhibition at the City Art Gallery Ljubljana. During the past two decades, Furlan established himself in the Slovenian and international art scene as the creator of the so-called cynical machines, objects, video works, and performances that are infused with socially critical content and ironic humour. His works have always focused on the issues of human labour in the era of automation and robotization, when humans are becoming increasingly more similar to machines. He addre
NIKA RUPNIK: KONTRA PLAN

NIKA RUPNIK: KONTRA PLAN

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 10. februar ― Nika Rupnik je vizualna umetnica mlajše generacije, ki ustvarja na področju slikarstva, grafike, risbe in instalacije. V svojem delu raziskuje sodobno življenje, ki ga zaznamuje nasičenost z (vizualnimi) informacijami, hiter tempo, spremenljivost in začasnost, kar v človekovi notranjosti ustvarja občutja preobremenjenosti, odtujenosti, krhkosti in minljivosti. V skladu s tem se v njenih delih pogosto pojavljajo podobe abstrahiranih struktur, kjer se elementi urbane krajine (zgradbe, arhitekturni detajli, kamniti zidovi, tlakovci) prepletajo s fragmenti organskega (zaplate trave, grmovje, deli rastlin ali živali), tako da je težko reči, ali svetovi, ki jih predstavljajo, razpadajo ali se ravnokar rojevajo. To mejno situacijo umetnica ponazarja tudi formalno, saj v svojih delih pogosto kombinira klasične slikarske oziroma grafične tehnike s sodobnimi pristopi in materiali, denimo tako, da v sliko vključi fotografijo ali fotokopijo, v grafiki pa suho iglo uporabi na pleksi steklu ali plastični foliji. Pri vseh teh postopkih ima ključno vlogo svetloba, ki jo umetnica pojmuje kot soustvarjalko svojih del, saj v njih ne nastopa le posredno, kot takšen ali drugačen svetlobni zapis, ampak tudi neposredno, kot ustvarjalka senčne risbe, ki se poraja s presevanjem skozi prosojni nosilec, včasih še dodatno poudarjene z uporabo umetnih svetil, kot so reflektorji, baterijske svetilke ipd. Dela, ki nastajajo na ta način, ustvarjajo občutek neponovljivega trenutka in vzdušje, prežeto z občutji polzenja, uhajanja in neujemljivosti, s tem pa umetnica ponazarja nestalnost in fluidnost sodobnega življenjskega okolja ter nemoč posameznika, ki živi v njem. Vse to velja tudi za razstavo z naslovom Kontra plan, v kateri se umetnica poigrava s transformacijo risbe. V prvem prostoru nam ponudi vpogled v svoj risarski opus skozi nekaj izbranih reprezentativnih del. V osrednjem prostoru sledijo barvne risbe na pleksi steklu, ki se pomočjo svetlobe odslikavajo na steni za njimi, v tej igri kont
BETI BRICELJ & SANDI RENKO: GEODIALOGI

BETI BRICELJ & SANDI RENKO: GEODIALOGI

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 3. februar ― Leteti, lebdeti ali padati? Beseda geodialogi je sestavljenka. Dialog lahko razložimo kot komunikacijo, razgovor, medsebojno izmenjevanje misli in idej med dvema. Predpono geo- pa si v tem primeru lahko razlagamo na dva načina. Prvi je v zvezi z Zemljo, tlemi, tako da lahko misli navežemo na prizemljitev, razumski pristop, premišljenost, načrtovanje, kar so značilnosti ustvarjalnega procesa v geometrični abstrakciji. Umetnik povsem nadzoruje nastajanje dela in tudi svoja čustva, ki so v tem ustvarjanju izključena. Druga razlaga pa je s stališča matematike, katere področje je geometrija, ki se ukvarja z geometrijskimi pojmi, kot so točka, črta, ploskev ali lik in telo ter njihovi odnosi in spreminjanje v prostoru. To pa so tudi motivi in elementi geometrične abstrakcije. Beti Bricelj in Sandi Renko sta slovenska likovna umetnika, aktivna doma in v tujini. Sodita med pomembne ustvarjalce geometrične abstrakcije v mednarodnem merilu. Na razstavi Geodialogi vzpostavljata medsebojni dialog, ki sta ga začela že pred razstavo, med samim procesom snovanja in izbora del za razstavo, na razstavi pa se spogledujeta s prostorom, prek del izmenjujeta mnenja, poglede in idejne rešitve. A tudi umetniška dela vzpostavljajo dialog s prostorom in gledalcem v njem. Da umetnika lahko razumemo, moramo poznati njun način dela, deloma tudi stopnje, ki so pripeljale do sedanjega načina dela. Imata podoben premišljen in načrtovan pristop k ustvarjanju, saj oba preizkušata svoje ideje v številnih variacijah na skicah, ki jih ustvarjata s pomočjo mrežne strukture. Gibanje, učinki in izhodišča Pri obeh umetnikih se pojavljata dve glavni smeri ustvarjanja. Ena je Eksperimentiranje s ploskvami štirikotnih oblik, ki jih nalagata kot plasti in tako oblikujeta navidezen prostor, kar je bližje Beti Bricelj, drugi so kockasti motivi, ki so pogostejši pri Sandiju Renku. Razlikujeta se v izvedbi svojih idej in učinkih, ki jih vzbudita pri gledalcu. Želja in namen obeh pa je, da je gledalec pri ogledu č
DUBA SAMBOLEC: UNIČENJE / SINGULARNOST - DOOMSDAY / SINGULARITY

DUBA SAMBOLEC: UNIČENJE / SINGULARNOST - DOOMSDAY / SINGULARITY

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 28. januar ― Razstava z naslovom Uničenje/Singularnost v nekdanji samostanski cerkvi GBJ predstavlja celostno delo umetnice Dube Samobolec, ki se tako odziva na eno izmed (še vedno) grozečih nevarnosti sodobnega časa – globalni jedrski spopad. Umetnica s prostorsko postavitvijo, prilagojeno specifičnemu ambientu razstavišča, naslavlja nevarnosti nakopičenih vojaških arzenalov, ki vključujejo zajetno količino jedrskega orožja. Pri tem se navezuje na vplivno delo Daniela Ellsberga z naslovom The Doomsday Machine: The Confessions of a Nuclear War Planner (2017), ki iz prve roke pripoveduje o nevarnostih totalne jedrske vojne v 50. in 60. letih 20. stoletja. Čeprav se je ljudski strah pred uničujočim jedrskim spopadom v preteklih desetletjih dodobra polegel, je v zadnjih nekaj letih v luči različnih konfliktov ponovno postal del javnega diskurza in s tem stvarna grožnja. Ta strah je v 21. stoletju pridobil še dodatne kontekste, ki so v veliki meri povezani z vse večjo kompleksnostjo globalnega tehnološkega, industrijskega in militarističnega kompleksa. Danes se zdi, da človeštvo obvladuje neka vseprisotna sila, ki poseduje potencial vsesplošnega (samo)uničenja planeta, bodisi zaradi uporabe sodobnih orožij za množično uničevanje, bodisi zaradi možnosti samouničenja zavoljo tektonskih klimatskih sprememb, ki jih postopoma, a vztrajno povzroča nebrzdana človeška aktivnost na planetu. S svojo instalacijo Uničenje/Singularnost (2017-2020) Sambolec neposredno in angažirano naslavlja uničujoče instinkte peščice ljudi na vplivnih položajih v politiki in vojski, pri tem pa svoj narativ gradi z objekti in njihovimi medsebojnimi prostorskimi odnosi, kamor aktivno vključuje publiko, ki tako postane enakovreden in aktiven člen celostne postavitve. The exhibition entitled Doomsday/Singularity in the former monastery church of GBJ showcases work of art by Duba Samobolec, who thus responds to one of the (still) looming threats of the modern era – a nuclear conflict of global proportions. With the
MIHA GODEC: H2OFFGRID: PLUVIO COLLECTOR

MIHA GODEC: H2OFFGRID: PLUVIO COLLECTOR

Sodobna umetnost (Aljoša Abrahamsberg), 23. januar ― Naprava ni le ekološko in tehnološko izpopolnjena rešitev za prečiščevanje deževnice ali drugih naravnih vodnih virov, temveč tudi simbolni sistem in estetski objekt. Poleg prečiščevanja deževnice ter vode iz potokov, rek in jezer, H2Offgrid: Pluvio Collector obiskovalce vabi k pogansko - futurističnem obredu, ki vzbuja upanje na širok in trajnosten dostop do pitne vode. Voda v mnogih kulturah že od nekdaj nosi očiščevalno moč - tako na fizični kot duhovni ravni. Naprava je del serije Mihe Godca, ki raziskouje čistilne in prečiščevalne procese vode ter naključja v organskem in fizikalnem svetu. Tok prečiščevanja vode v njegovih delih služi kot podatkovna osnova za generiranje zvoka. Ta raziskuje subtilne signale iz narave in njihovo povezanost s fizikalnimi zakonitostmi sveta. zvok, ki nastaja ob prečiščevanju vode, naj prispeva k "čiščenju" senzoriuma obiskovalca in odpira prostor za refleksijo o paradoksih sodobne oskrbe s pitno vodo. Ti paradoksi izvirajo tako iz tehnoloških kot ekoloških zakonitostih tega, kar je bilo nekoč povsem naravni proces, danes pa postaja tehnološko posredovan. Morda je prav umetniški raziskovalni pristop tisti, ki omogoča usklajevanje teh procesov, saj združuje umetnost, znanost in tehnologijo v enakovreden dialog. V pričujočem sistemu je uporabljeno dvofazno filtriranje: keramični filter zagotavlja mehansko filtracijo, ultaviolična luč pa biološko filtracijo. Instalacija uporablja programsko kolje Pure data (PD) za ustvarjanje generativne zvočne krajine. Ta temelji na naključnem padanju kapljic na senzorje, ki delujejo kot organski algoritemski sprožilci zvočnih zaporedij. Peter Purg kurator
še novic